Aftonbladet

Välkommen till Shein-staden

Del 2

Nätshoppingen har ökat snabbt – och med den antalet returer. Men vad händer egentligen med kläderna när de skickas tillbaka?

Vi bestämde oss för att följa returkedjan.

Av: Staffan Lindberg och Magnus Wennman

Shein Lead del 2

För att ta reda på sanningen placerar vi airtags i Shein-varor och returnerar dem.

Hittills har varorna passerat en undflyende kinesisk paketfirma i Malmö. Nu har spåren lett vidare – till en polsk åker.

När vi lämnade Öresundsbron hade våra returer redan transporterats:

647 km
Shein Karta Stockholm Wroclaw

Från Malmö färdas varorna till Polen.


Metallbyggnaden spränger genom åkrarna och klyver horisonten, likt en mur.

Ett lager. 750 meter långt, med 175 lastkajer.

Hemma satt vi framför kartan i telefonen och försökte förstå: Hur kunde våra Shein-varor hamna här, mitt på ett polsk fält?

Foto: Magnus Wennman

En mil utanför Wrocław i södra Polen hittar vi svaret: en lagerbyggnad så ny att den ännu inte finns på kartan och så väldig att det tar en halvtimme att promenera runt den.

Vi befinner oss vid hjärtat av den kinesiska modejättens pakethantering i Europa. Mitt i Shein-staden.

Shein Polen 01

Den 14 februari skickar vi tillbaka fem slumpvis utvalda Shein-varor. Efter 15 dagar anländer två av dem – en blå klänning och en bourgognefärgad väska – hit, skickade från Yun Express i Malmö, ett fraktbolag med kinesiska kopplingar, usla kundbetyg och en onåbar vd.

Nu har åtta månader gått. Rykten om ohållbar hantering omger världens snabbast växande modemärke, men exakt vad som sker med returerna är okänt.

Med hjälp av airtags ska vi följa spåren – ända till slutet.

Shein Polen 10

Wrocław har på bara några år utvecklats till en av Sheins största omlastningscentraler i världen. Kläderna flygs in från Kina, och skickas vidare som paket till Sheins miljontals kunder över kontinenten. Samtidigt hanteras returer på plats.

Intill det stora lagret, som invigdes 2023, finns ännu ett par anläggningar. Efter den senaste expansionen förfogar Shein över 180 000 kvadratmeter här – motsvarande tjugosex fotbollsplaner, enligt polsk media.

Vakter överallt. Stängsel och dubbla säkerhetskontroller.

Vi har försökt få tillstånd att ta oss in. Under en vecka har vi täta kontakter med Sheins pressansvariga i Polen via mejl, telefon och Whatsapp. Från ett meddelande till ett annat tystnar hon. Påminnelserna ekar obesvarade.

Efter ytterligare påminnelser hör i stället Sheins talesperson Martin Reidy av sig från Europa­kontoret i Dublin.

Han uppger att kollegan blivit sjuk, utlovar en intervju och att undersöka möjligheterna till ett platsbesök.

Inget av detta ska bli verklighet.

Innan samtalet avslutas hinner han försäkra oss att e-returer från kunder i Europa inte är något miljöproblem, eftersom ”den stora, stora majoriteten ” kan återsäljas i Europa.

– Det betyder att de inte skickas tillbaka till Kina och inte heller skeppas runt jorden, säger talespersonen, ovetande om vår granskning.


Foto: Magnus Wennman

Hösten fyller våra andetag – regntung jord och avgaser. Långtradare står uppradade, de ska ledsaga oss längs hela vår resa.

Sheins jättelager är störst, men även Amazon och andra e-handelsjättar har byggt stora anläggningar här.

Zoomar vi ut framträder ett nytt Europa: strömlinjeformat efter godsets väg – handelsrut, hamnar, flygplatser och lastcentraler.

Ett krig om utländska investeringar pågår, där varje stad vill vinna. Wrocław lockar med billig arbetskraft och motorvägar mot Tyskland och Västeuropa.

Men ofta krävs mer: skattelättnader och andra förmåner. En koreansk batterijätte erbjöds häromåret miljardstöd av polska staten.

Vi har bokat en intervju med kommunens exploateringschef för att få veta om något ytterligare stöd utgick här.

Shein Polen Magnice

Bakom havet av logistikbyggnader ligger en by: Magnice.

Från ena änden till den andra mäter byn 686 meter lång – kortare än det Sheinlager som nu bär dess adress.

Marcin Hopfner, en 38-åring med mörka vaksamma ögon, bor här med sin fru och två barn.

Huset, rest av hans svärfar, är trivsamt med nylagt tegel, tujahäckar och gungor för barnen. Solpanelerna glittrar på taket.

Foto: Magnus Wennman

Det misstänksamma i ansiktet försvinner när han förstår vårt ärende.

– Allt gick så fort, säger han och låter blicken svepa över fältet innan den stannar vid Sheins lager som byggdes på åtta månader, stod klart förra sommaren och som enligt folk här är störst i Europa.

– En dag var det fält här. Nästa det här. Nu är hela byn upplyst av strålkastare.

Han gungar lätt på benen, drar åt sig skinnjackan.

– Det är som om vi bor på en idrottsarena, ljus och buller, dygnet runt.

Marcin Hopfner bor med sin familij precis bredvid det gigantiska Shein-lagret.

Marcin Hopfner bor med sin familij precis bredvid det gigantiska Shein-lagret.

Foto: Magnus Wennman

Marken vibrerar när en långtradare rullar in. En stunds fågelkvitter, innan det är dags för nästa.

Jättelager påverkar närmiljön: regnvattnet sugs inte längre upp av jorden utan leds bort och sommardagar lagrar metall­fasaderna värme, som blåser mot familjens hus som het ökenvind.

– Blommorna måste vattnas hela tiden för att inte dö, säger han.

Flera bybor ska senare vittna samstämmigt om hur lagerbyggnaderna har förändrat miljön i Magnice.

I nästan tvåtusen år har människor bott här.

Ingen berättade vad som skulle ske på förhand. Ingen visade ritningar. Trots att vi är de första journalisterna som frågar Marcin vad han tycker kommer svaret direkt.

– De tog horisonten. Solnedgångarna. Och stjärnhimlen.

Marcin, som inte kände till Shein innan, ler bistert.

– Jag och min fru har ett skämt. Åtmin­stone får vi närmare till shopping nu…

Foto: Magnus Wennman


Också vår intervjuperson på kommunen ställer in intervjun, utan förklaring. Vad är det man inte vill berätta?

Suget efter billig shopping tycks omättligt.


Modehandeln online i Europa förväntas växa från 150 miljarder dollar 2023 till 240 miljarder dollar 2027.


Shein skiljer sig från traditionella modeföretag som H&M genom att frakta med flyg istället för fartyg. Den kinesiska modejätten kan utnyttja ett kryphål, paket som är värda mindre än 150 euro kan importeras tullfritt till EU.

I fjol importerades 2,3 miljarder sådana paket till EU.

Uppgången återspeglas i godsvolymen på flygplatsen i Katowice – siffror vi tar del av visar på 36 000 ton i fjol, en nästintill fördubbling på tre år.

Shein Polen 07

Väggarna på byggarbetarnas lunchrestaurang täcks av bilder från Australien, operahus och barriärrev. Men maten är tveklöst polsk: potatis­pannkakor, syrad grädde och svamp. Det globala och lokala möts och växelverkar – här, som överallt.

Kanske borde vi tydligare betona det goda Shein bidrar med – som att människor i Europa får tillgång till billig shopping och att företaget, enligt en egen konsultrapport, skapat 2 000 jobb här.

Eller lösningarna som är på väg – Shein har förbundit sig att minska utsläppen med 25 procent till 2030.

Foto: Magnus Wennman

Lagerarbetare som ”är passionerade för mode” rekryteras via sociala medier och videor på engelska och ryska.

Många här är ukrainska flyktingkvinnor, ofta anlitade av agenturer. Arbetet sker dygnet runt i treskift, med en timlön på runt 65 kronor.

– Vi ser Shein överallt i våra sociala medier, säger klimataktivisten Ala Goliviska, 15, när vi möts på ett kafé under Wrocławs enda skyskrapa. Det är ju vår generation som är målgruppen.

Klimataktivisterna Ala Goliviska, 15 och Sasza Mazurkiewicz, 16.

Klimataktivisterna Ala Goliviska, 15 och Sasza Mazurkiewicz, 16.

Foto: Magnus Wennman

Hon tvekar lite, ovan vid att intervjuas på engelska. Men 2024 går emot att bli det varmaste året som uppmätts – och 1,5-gradersgränsen är på väg att sprängas. Då finns det inte tid för tystnad.

– Alla våra kompisar köper saker de inte behöver. Reklamen är så extrem, säger Ala.

Shein står i dag för större koldioxidutsläpp än något annat modeföretag på jorden, 16,7 miljoner ton i fjol, mer än en tredjedel av Sveriges totala årliga utsläpp och nästan en fördubbling jämfört med året före.

Den klimatskadliga tillväxten har skett i symbios med en annan omtalad kinesisk app – Tiktok. När trender exploderar på plattformen kan Shein snabbt lansera matchande kollektioner.

Men det fungerar även åt andra hållet.

Sponsrade videor, #Sheinhauls, där influencers visar upp och recenserar modemärkets kläder, har fått miljarder visningar och gjort Shein till nummer ett bland generation Z. Nästan hälften av alla unga i USA köper från Shein minst en gång i månaden, enligt en undersökning.

– Det är en chock att Shein har gjort vår hemstad till sin, säger kompisen Sasza Mazurkiewicz, 16, också hon klimataktivist, sedan tolvårsåldern.

Sasza Mazurkiewicz, 16.

Sasza Mazurkiewicz, 16.

Foto: Magnus Wennman

Wrocław har sedan medeltiden varit utsatt för återkommande översvämningar. I framtiden riskerar dessa att bli både tätare och värre, när klimatförändringarna påverkar regnmönstren.

– Politikerna pratar om jobb och en bättre framtid för oss unga, men snabbmodet förstör både planeten och den framtid de utlovar, säger Sasza. De vill inte se sambandet, för pengarna styr.

Hon justerar glasögonen, tystnar.

Killen vid bordet bredvid stirrar in i sin telefon, på en artikel om att Trump vinner USA-valet.


Vi återvänder till det enorma lagret med sina slutna fasader. Skylten som upplyser om Sheins närvaro är förvånansvärt liten, som om man vill agera i det fördolda. En annan är desto omöjligare att missa: Breeam. Vi googlar och upptäcker att det betyder att lagret är miljövänligt byggt, i samklang med naturen.

Foto: Magnus Wennman

Blicken rör sig mot de brandgula schaktmaskinerna som vänder upp jorden, där det nyss växte kålrabbi och majs.

Kommer vi någonsin nå en brytpunkt – ett slut?


Den 4 mars, efter bara fyra dagar här, lämnar den bourgognefärgade Shein-väskan, som vi har spårat, Wrocław. Kort därefter följer den blå klänningen samma väg. Efter att ha mellanlandat på omlastningsplatser och andra lager, ska väskan hamna i Belgien och klänningen i en annan stad i Polen. Vi bedömer att de har funnit nya köpare och sålts vidare.

När de tre återstående plaggen – en­hörnings­jackan, den militär­mönstrade klänningen och manfinity-kavajen – börjar resa söderut har de redan rensats ut ur Sheins sortimentet.

Foto: Magnus Wennman

Den 1 maj, efter en tre dagar lång resa, anländer plaggen till M&A Export Srl, norr om Turin i Italien. Enligt hemsidan specialiserade på att köpa upp osålda returer, med löften om hållbar hantering, cirkulär ekonomi och ett ”slut på snabb­modet”. Något som vanligen innebär att osålda varor blandas i säckar som säljs i bulk.

Den 28 maj lämnar plaggen en container­hamn utanför Italienska hamnstaden Genua, för att 18 dygn senare ankomma i Elizabeth, utanför New York.

Sheins löfte, att returerna inte behöver färdas över världen, är brutet.

Och snart ska de nå en plats bortom all föreställning.

Total färdsträcka:

0 km

Fotnot: Aftonbladet har inför publicering ställt ett antal specifika frågor till Shein som rör granskningen. Shein har valt att svara med ett allmänt uttalande, där man bland annat uppger att företagets affärsmodell innebär mindre materialsvinn och osålda lager:

”Sheins on-demand-modell bygger på realtidsinsikter och produktprestanda. Vi svarar på kundernas efterfrågan med flexibilitet och ser till att endast leverera det kunderna faktiskt vill ha. Modellen innebär att nya produkter testas genom att lanseras i små initiala partier om 100 till 200 artiklar, varpå kundernas feedback utvärderas i realtid, och efterfrågade produkter fylls på igen. Detta minskar ineffektivitet, hjälper oss att minska materialsvinn och säkerställer att vi konsekvent har låga nivåer av osålda lager. Returnerade Shein-märkta produkter genomgår en serie strikta kvalitetskontroller, QC. När de har klarat QC-processen läggs dessa produkter tillbaka i lagret och säljs igen. I Europa återförpackas cirka 90 procent av våra returer och läggs tillbaka i vårt lagersystem för försäljning till kunderna. Shein har också initiativ för att hantera produkter som inte klarar QC.”

 
Den polska kommunen uppger i ett mejl till Aftonbladet att något kommunalt ekonomiskt stöd inte betalats till Shein i samband med företagets etablering.

Om Aftonbladet

Bild på Hierta

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se

Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker

Stf ansvarig utgivare: Karin Schmidt, Martin Schori och Magnus Herbertsson

Redaktionschef: Karin Schmidt

Support: Kontakta kundtjänst

AnvändarvillkorPersonuppgiftspolicyCookiepolicyRapportera felNyhetsbrev

Sekretessinställningar

Om Aftonbladet