Aftonbladet

Vad händer med Shein-returerna?

Del 1

Nätshopping är vår nya livsstil. Vi klickar hem, ångrar oss – och returnerar.

Men vad händer egentligen med kläderna när de skickas tillbaka?

Av: Staffan Lindberg och Magnus Wennman

Lead Shein del 1

För att ta reda på sanningen gömmer vi airtags i varor från Shein. Spåren leder oss över kontinenter, förbi giftiga dumpningsplatser och längs hemliga smuggelvägar.

Första stoppet: ett kinesiskt lager i Malmö.


Appen är som en förtrollad labyrint – det är lätt att sugas in och nästan omöjligt att ta sig ut.

Vi sveps med i en bländande virvel av lockrop och erbjudanden: weekly wonders, hot sales och quickships.

Shein, den kinesiska e-handelsjätten, har på kort tid erövrat världen utan att behöva bygga en enda traditionell butik. Med sitt ständigt föränderliga utbud av billigt, syntetiskt mode värderas företaget nu högre än H&M och Zara-ägaren Inditex tillsammans. Fenomenet kallas Ultra fast fashion.

Shein Sverige 12

Klockan på skärmen tickar obönhörligt ner. Vår chans att fånga en superdeal håller på att rinna ut, men val­möjlig­heterna saknar gräns, det finns tusentals modeller bara av väskor – och snart återstår endast sekunder.

Slumpvis väljer vi några varor från det oändliga utbudet:
1. Barnjacka med enhörningar för 209 kronor
2. Blå klänning med leopardtryck för 175 kronor
3. Blommönstrad kavaj Manfinity för 249 kronor
4. Militärmönstrad klänning för 269 kronor
5. Bourgognefärgad väska för 149 kronor

Rabatten växer: 10, 15, 20 procent. Ju mer vi handlar, desto fler Shein-poäng samlar vi.

Till slut klickar vi på bekräfta köp, utnyttjar välkomsterbjudandet och belönas med gratis frakt.

Nätshoppingen exploderade i Sverige under pandemin, driven av smidigare betal­lösningar, snabbare transporter och – inte minst – fria returer. I dag är det kinesiska lågprisjättar som Shein som växer mest.

Men den nya handeln har en skuggsida: returerna. Det finns uppskattningar om att mellan 40 och 70 procent av kläderna vi köper online skickas tillbaka.


Resultatet: miljontals returpaket som korsar världen och genererar enorma klimatutsläpp.

Förra året spårade vi second hand-kläder som H&M:s kunder lämnat tillbaka till stränder i Västafrika. Men vad som händer med returerna från företag som Shein är fortfarande okänt.

Rykten om oetiska metoder florerar, samtidigt som företagets sekretess gör det svårt att få insyn. Experterna vi talar med tvekar att spekulera.

Vi fattar därför ett beslut: att själva söka sanningen.

Shein-Sverige-01

Tre veckor senare.

Den glittriga känslan från sajten är bortblåst när det ljusgrå, hårdpackade plastpaketet från Kina landar på redaktionsgolvet, en kall februaridag 2024. Det pyser till och en stickande doft av kemikalier, som tycks vilja säga något om plaggens ursprung, slår emot oss.

Till skillnad från märken som H&M och Filippa K finns ingen information om var varorna har tillverkats, och material­beskrivningen är knapphändig: att polyester och andra oljebaserade fibrer använts är det enda som framgår.

Foto: Magnus Wennman

Flera sömmar verkar så sköra att de är redo att ge vika, och barnjackans stora fickor visar sig vara fejk. Kavajen från Sheins premiumlinje, Manfinity, känns tunn, sladdrig och svårburen i sin oformlighet.

Vem har sytt dessa plagg?

Foto: Magnus Wennman

De rapporter som finns lugnar inte. Amerikanska kongressledamöter har pekat på risken för tvångsarbete i Sheins fabriker, där 75-timmarsveckor uppges utgöra norm. Dessutom har analyser visat att vissa Shein-plagg innehåller kemikalier som är farliga för både hälsa och miljö. Shein har framhärdat att tillverkningen är hållbar.

– Ett företag som är baserat utanför EU behöver inte följa våra krav, så då finns det en risk att varan kan innehålla miljö- och hälsofarliga ämnen, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Shein-Sverige-02

Vi ska skicka tillbaka plaggen och följa deras spår, in i en verklighet som modeindustrin helst vill hålla dold.

I fickor placerar vi airtags, digitala blåtandsspårare.

Shein-Sverige-06

Foto: Magnus Wennman

Sedan skriver vi ut retursedeln, stoppar tillbaka varorna i sin ljusgrå plastpåse, tejpar igen och lämnar in paketet till ett DHL-ombud under Åhléns i Stockholm.

Det blippar till. Vi får ett kvitto i handen.

Och kort därpå ett glatt mejl från Shein: ”Woohoo! Din återbetalning har genomförts.”

Redan nästa dag börjar paketet sin resa. Med hjälp av våra airtags följer vi hur det rör sig framåt, kilometer för kilometer, genom Sverige och ut i världen.

Färdsträcka:

0 km
Shein-Sverige-13

Åtta månader senare.

Plaggens resa går mot sitt slut. Och nu är det vår tur att följa efter.

Grantoppar och röda stugor far förbi, medan app-notiserna fortsätter att locka tillbaka oss i labyrinten igen.

Shein har förberett superbra produkter åt dig!

Våra favoritlooks är PÅ REA

Upp till 90 procent rabatt! Kolla in! Skynda dig! Shoppa nu!

Men vi står emot. Vi har ett annat mål: varornas första stopp. Ett lager i Malmö, som drivs av fraktföretaget Yun Express Nordic AB.

Moderbolaget Yun Express framställer sig på hemsidan som en världsledande paketleverantör för e-handel, och har vuxit i takt med Sheins och andra kinesiska e-handlares expansion.

Under 2024 beställde svenskar runt fem miljoner småpaket från Kina, enligt siffror vi får från Tullverket siffror – en kraftig ökning jämfört med året innan.

Trots detta är Yun Express Nordic, den svenska grenen som i fjol omsatte 170 miljoner kronor, nästintill osynlig.

Ägarförhållandena förblir oklara. En 37-årig kvinna är vd. Hennes man sitter i styrelsen. Båda är kinesiska medborgare.

Vi finner en notis om att företaget 2022 hyrde det 6 000 kvadratmeter stora lagret i Malmö, dit våra paket anlände den 19 februari, men inget mer.

Shein-Sverige-07

Det finns ingen hemsida och ingen mejladress.

När vi ringer numret som är registrerat får vi beskedet att abonnenten inte går att nå, och en sökning på samma nummer på Hitta.se leder till en varning för bedrägeri.

På ett sätt har Malmöföretaget gjort avtryck: i missnöjda kunder. Sedan den 1 januari 2023 har Yun Express Nordic anmälts 22 gånger till Allmänna reklamations­nämnden, ARN.

Vissa ärenden har avskrivits, oftast för att köpet underskridit ARN:s gräns på 500 kronor eller för att anmälaren saknat nödvändiga handlingar. I nio fall har ARN dock riktat kritik mot Yun Express. Företaget har inte bemödat sig om att svara på anmälningarna och, i de fall vi kunnat undersöka, heller inte rättat sig efter besluten. När ärendena ändå lösts har det varit tack vare att kreditföretaget gått in.

– Efter ett år fick jag tillbaka pengarna från Klarna. Yun Express hörde jag aldrig ett ord från, säger en 74-årig kvinna, vars två klänningar levererats i helt fel storlek.

Också till Konsumentverket har företaget anmälts, 25 gånger, under samma tid.

Shein-Sverige-08

Vi når ett industriområde i Fosie, precis där Malmö slutar och åkrarna tar vid.

Plötsligt tornar en anonym industri­anläggning upp sig framför oss, omgiven av plåtskjul och naken asfalt.

Yun Express lager.

Vi kliver ur bilen och tar sikte på kontors­delen, en grå, intet­sägande två­vånings­byggnad.

Vi har kommit hit för att ta reda på hur Sheins partner ser på kundernas missnöje, vad skälet är till att de inte rättar sig efter ARN:s beslut – och varför de är omöjliga att nå.

Vid glasdörren ringer vi på.

Tankarna återvänder till ARN-fallen, medan vi väntar.

Ett par av ärendena gäller Shein, något konkurrenten Temu, men de mest problematiska fallen rör mindre kända sajter, som säljer direkt från Kina, och vars returer Yun Express över huvud taget inte tar emot.

En typisk anmälan börjar med: ”Jag fastnade för en annons på Instagram…”

Det handlar om felaktiga leveranser eller ingen leverans alls. Saker som aldrig beställts, eller som ser helt annorlunda ut än i annonsen, saker som ska monteras men saknar bruks­anvisningar, eller som faller sönder nästan direkt.

Klagomålen har ofta bemötts med erbjudanden om att köpa mer – ”Vad sägs om att välja en annan produkt för endast 260 SEK till som kompensation?” – eller med undvikande svar åtföljda av generiska hjärt- och blom-emojis och klumpiga AI-översättningar som: ”Jag önskar dig en mycket lycklig kväll.”

Elin Envall, jurist på ARN.

Elin Envall, jurist på ARN.

Foto: G.Liljevall AB

Ingen vill ta tillbaka varorna och ingen tar ansvar. De kunder som ändå returnerar till Yun Express, har stått utan såväl vara som pengar. Kreditföretagen är desto tydligare: de kräver betalning och hotar med inkasso.

Att anmäla transport­firman verkar ha blivit en sista utväg.

– Som huvudregel är det säljaren man ska anmäla, men det är ofta svårt att veta vem det egentligen är. Då kan transport­firman vara den enda parten som är tillgänglig, säger Elin Envall, jurist på ARN.

Henric Jonsson på Konsument Europa uppmanar köpare att noggrant undersöka vem de handlar av. Företag kan se svenska ut, utan att vara det.

– Ta reda på var företaget verkligen finns, för ofta stämmer det inte med hur de framställer sig. Och kolla omdömen på oberoende sidor.

Yun Express snittbetyg är 1,5 på Trustpilot och 1,3 på Reco.g

Foto: Magnus Wennman

Hösten virvlar runt trädens sista löv när vi ringer på igen.

Bakom fönstret skymtar företagsvimplar – Yun Express och ZTN, moderbolaget Zong Teng. En kinesisk gigant som enligt den egna hemsidan hanterar ett par miljoner paket om dagen.

En skylt upplyser om att vi är kameraövervakade.

Blicken far runt, noterar bilar på parkeringsplatsen, någon måste ändå vara här.

Shein-Sverige-09

Vi trycker på ringknappen en tredje gång och låter signalen ljuda i flera sekunder.

Äntligen.

Någon rör sig där inne.

En ung kvinna öppnar dörren på glänt. Hon presenterar sig med förnamn och talar engelska.

Vi berättar att vi är journalister och att vi har frågor om företaget.

– Chefen är inte här, svarar hon och syftar på den 37-åriga kvinnan.

Var är hon då?

– I Kina, på affärsresa och för att träffa sin familj, säger hon med en röst som tycks vilja försvinna.

När kommer din chef tillbaka?

– Jag vet inte. Jag har inte sett henne på nästan ett år.

Finns det någon annan ansvarig?

– Nej…

Shein-Sverige-10

Hon tillägger att även chefens make, styrelseledamoten, är bortrest.

Till sist räcker hon oss en rosa papperslapp med en handskriven mejladress, bokstäverna så små att de nästan kräver förstoringsglas. Dörren går igen.

Shein-Danmark-01

Vi vänder oss om och ser ut mot lastkajerna där långtradare med danska och polska registreringsskyltar rullar bort, fullastade med nya Kinapaket.

Mejlet till vd:n kommer att förbli obesvarat, liksom våra övriga försök att nå henne och andra representanter för Yun Express.

Nästa airtag-signal ska peka mot en öde, polsk åker. Vad gör våra Shein-varor där?

Vi kör upp på Öresundsbron med känslan av att jakten på svar bara har börjat.

Total färdsträcka:

0 km

Fotnot: Aftonbladet har inför publicering ställt ett antal specifika frågor till Shein som rör granskningen. Shein har valt att svara med ett allmänt uttalande, där man bland annat uppger att företagets affärsmodell innebär mindre materialsvinn och osålda lager:

”Sheins on-demand-modell bygger på realtidsinsikter och produktprestanda. Vi svarar på kundernas efterfrågan med flexibilitet och ser till att endast leverera det kunderna faktiskt vill ha. Modellen innebär att nya produkter testas genom att lanseras i små initiala partier om 100 till 200 artiklar, varpå kundernas feedback utvärderas i realtid, och efterfrågade produkter fylls på igen. Detta minskar ineffektivitet, hjälper oss att minska materialsvinn och säkerställer att vi konsekvent har låga nivåer av osålda lager. Returnerade Shein-märkta produkter genomgår en serie strikta kvalitetskontroller, QC. När de har klarat QC-processen läggs dessa produkter tillbaka i lagret och säljs igen. I Europa återförpackas cirka 90 procent av våra returer och läggs tillbaka i vårt lagersystem för försäljning till kunderna. Shein har också initiativ för att hantera produkter som inte klarar QC.”
 
Aftonbladet har inför publicering åter sökt Yun Express Nordic och dess vd samt moderbolaget Yun Express, utan framgång.

Om Aftonbladet

Bild på Hierta

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se

Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker

Stf ansvarig utgivare: Karin Schmidt, Martin Schori och Magnus Herbertsson

Redaktionschef: Karin Schmidt

Support: Kontakta kundtjänst

AnvändarvillkorPersonuppgiftspolicyCookiepolicyRapportera felNyhetsbrev

Sekretessinställningar

Om Aftonbladet