Aftonbladet

Världens mest extrema dumpnings­plats

Del 3

Nätshopping är vår nya livsstil. Vi klickar hem, ångrar oss – och returnerar. Men vad händer egentligen med kläderna när de skickas tillbaka?

Med hjälp av airtags har vi följt Sheins returkedja – och den tar oss till oväntade platser.

Av: Staffan Lindberg och Magnus Wennman

Shein Chile 30

Det är gryning i världens ände.

Dimslöjorna lättar och bergen skiftar färg, från gråbrunt till orange och rött.

Öknen är en plats av vidsträckt skönhet – men också av något annat. Något som skaver, som inte hör hemma här.

Brinnande klädbål.

Shein Chile 16

Där borta: en tunn strimma rök. Vi styr mot den, ser hur den växer, tjocknar, svartnar.

Fortsätter framåt tills lågorna slår upp framför oss och röken fyller lungorna och får oss att hosta.


Förra våren vandrade vi längs afrikanska stränder täckta av dumpade kläder. Vi trodde att det inte kunde bli värre.

Men vi hade fel.

Hade inte sett det här.

Atacama-öknen i Chile. Shoppingkulturens slutstation. Världens mest extrema dumpningsplats.

Shein Karta Wroclaw to Chile

Det är Shein som har fört oss hit.

Tre av de plagg vi spårat har dykt upp i hamnen några kilometer bort.


Den chilenska staden Iquique ligger inklämd i en gryta, där bergen störtar ner i havet.

På 1970-talet skapades här en ekonomisk frizon, där företag erbjöds skatte- och tullättnader för att stimulera ekonomin. I dag är staden en av Sydamerikas största inkörsportar för snabbmode – mest second hand, men också returer och osålda lager.

Varje år skickas runt 60 000 ton kläder hit tullfritt från Europa, USA och Asien. Runt två tredjedelar bedöms kastas. Det motsvarar ungefär 130 miljoner plagg om året, tolv för varje svensk.

Uppe på ökenplatån ligger den fattigare tvillingstaden Alto Hospicio. Det är därifrån dumpningen sker. Vita lastbilar sägs dyka upp och försvinna.

Vi måste hitta dem. Ta reda på vilka som kör dem – och på vems uppdrag.

Shein Chile 05

Kalla vindar sveper över marmorerade berg, sanddyner försvinner in i horisontens formlöshet.

Lågornas suckande ljud, blandas med klädernas knastrande. Svarta, sotiga tygbitar fladdrar upp och virvlar iväg i vinden.

Shein Chile 17

Lukten slår emot oss – stickande och kvävande, en blandning av brinnande plast och bensin. Hettan svider i ansiktet.

Att dumpa kläder här är strikt förbjudet enligt chilensk lag.

Så vad är det som pågår här? Vem eldar dessa plagg – och varför?


Shein, planetens populäraste online-modemärke, har lovat oss att deras returvaror återsäljs i Europa, utan att behöva fraktas runt jorden. Den 14 februari skickade vi tillbaka fem slumpvis utvalda Shein-varor, utrustade med airtags.

Foto: Magnus Wennman

När plaggen lämnade Europa hade de redan färdats

2 879 km

I mitten av juni skickar tre av returerna – en enhörningsjacka, en militärmönstrad klänning och en manfinity-kavaj – signaler från en containerhamn i Elizabeth, utanför New York.

Sedan försvinner de återigen, för att den 12 juli plötsligt dyka upp i Iquique – 149 dagar efter det att vi lämnade in dem på ett DHL-ombud under Åhléns i Stockholm.

Shein Chile 26

En ung man kliver fram ur brandröken.

– Jag vaknade nyss, säger han yrvaket och tar en tugga av frukostmackan, trots att det är eftermiddag.

Ansiktet är insjunket, han tycks äldre än sina 21 år. Brayan bor här, på tippen. Han är skräpplockare, en av miljontals över hela världen. Snart ska han börja sitt pass: samla kläder, koppar, järn och aluminium att sälja till skrot­handlaren.

Han ska bli vår guide här.

Miljökatastrofen i världens torraste öken har pågått i femton år och den blir bara värre.

Överallt finns spåren.

Rester av bränder, uppeldade textilier som frasar under våra skor. Tygpigment, bevarade under sanden.

Foto: Magnus Wennman

Gosedjur med glitterögon stirrar mot solen, som om ödet, att ha blivit övergivna, inte sjunkit in.

Var är polisen? Hur kan de inte se vad som sker?

Foto: Magnus Wennman

Brayan pekar ut dumpningsplatserna, visar vägarna och håller utkik efter de vita lastbilarna.

– Jag räknar lastbilarna varje morgon, säger han. I dag var de tio. I går nio. Dagen innan tolv.

Han förklarar att de värsta platserna är gömda – långt bortom polisens blickar.

Foto: Magnus Wennman

Merparten av plaggen som dumpas här är tillverkade av polyester och andra syntet­fibrer – billigare än bomull och framställda av olja, ofta rysk.


Enligt en rapport från Changing Markets använder Shein 82 procent syntet­material i sina plagg, mer än något annat stort modemärke.

När kläderna bränns förvandlas de till mikroplaster som sprids med ökenvinden, hundratusentals små fibrer för varje plagg.

Samtidigt frigörs gifter: tungmetaller, syror, partiklar och dioxiner – ämnen som kan orsaka cancer, fosterskador, andnings­sjukdomar, stroke och hjärt­sjukdomar. Inga hälsostudier har gjorts här, trots att bebyggelsen ligger nära. När röken sveper in på sena eftermiddagar drar de boende igen sina fönster.

Shein Chile 11-short

Hjulspåren skär som ärr genom sanden. Vi följer vägarna som Brayan pekat ut – ner i raviner, upp över sanddyner.

In på en smal stig som inte verkar leda någonstans, tills landskapet plötsligt öppnar sig.

Ännu en dumpningsplats.

Foto: Magnus Wennman

Barnväskor med Musse Pigg-öron. Klackskor, en gång köpta för att vara fina.

Säckar fyllda med Halloween-kläder, prydligt märkta och skänkta till en amerikansk välgörenhetsorgansation av människor som trodde att de gjorde något gott.

Någon bär ansvaret för det här. Men de vita lastbilarna är spårlöst borta.

Shein Chile 24

Det märkliga är att kläderna inte är skräp. Många är hela, rena, utan fläckar eller hål – fullt möjliga att sälja som second hand.

Men i en värld där 100 miljarder nya plagg tillverkas varje år, och hälften går till soptippen inom ett år, finns ingen plats för dem.

Det är den globala fast fashion-trenden som fått dumpningen att explodera. Och arkipelagen av tippar är en spegelbild – av vår egen överkonsumtion.

Vi möter papperslösa, clandestinos från Venezuela och Bolivia, som långsamt vandrar ner från höglandet, på jakt efter något drägligare.

Lyxen i skyskrapshotellen vid Stilla havet finns bara en mil bort. Chile är extremernas land.

Foto: Magnus Wennman

Det fräser till när ett par Calvin Klein-jeans – som slukat tusentals liter rent vatten under tillverkning – fattar eld.

Strax därpå flammar en Reebok-tröja upp.

En svärm flugor surrar ilsket förbi, för att snabbt försvinna in i hettan.


Utvinningen av naturresurser – det vi tar från jorden – har tredubblats sedan 1970, enligt en ny FN-rapport. Och till 2060 väntas den öka med ytterligare 60 procent, trots att forskarna varnar för att kurvan måste vända brant nedåt om vi ska nå klimat- och hållbarhetsmålen.

På andra sidan gränsen, i Peru, breder de kolossala Nascalinjerna ut sig, tvåtusenåriga spår från en förlorad civilisation.

Även kläddumpningen i Atacama syns från ovan.

Vad säger den om oss – och vilka vi är?

Shein Chile 27

Brayan var bäst i skolan på att räkna och drömde om att bli mattelärare. Efter en tid med byggjobb hamnade han här.

På nätterna sover han i ett skjul av kartong, på en övergiven madrass. Två vildhundar utgör sällskap och värme.

– Jag styr mig själv. Det är lugnt. Tranquilo, säger han och drar en av hundarna intill sig. Pälsen är lika tovig som hans eget hår.

Blicken flackar, skrattet är ryckigt. Något har han tagit, för att orka. Här måste man.

– Det är bra här. Ingen bråkar. Men jag saknar regnen.

Han tystnar. Efter en stund kommer sanningen fram. Myndigheterna jagar honom och de andra. Vill riva deras skjul, skicka tillbaka dem över gränsen.

– De säger att vi förstör, att vi ska bort. Men vi stannar. Tranquilo.

Foto: Magnus Wennman

Han avbryter sig plötsligt. Fokuserar.

En vit prick syns långt borta, på andra sidan dalen. En lastbil.

Nu.

Vi rör oss snabbt mot vår egen bil. Startar. Sätter efter.

Shein Chile 25

Upp och ner för sanddynerna kör vi. Överallt spår av brända plagg, bevis på ett miljöbrott som bara fortsätter.

Ingen polis syns till. Kanske jagar de knarksmugglare och venezuelanska gäng, som några säger.

Kanske får de betalt för att blunda, som antyds av andra. Eller så har de gett upp. Öknen verkar oändlig, med en myriad av vägar och spår.

Tankarna snurrar. Vi måste närmare. Ta dem på bar gärning.

Shein Chile 10 edit

Vi tappar riktningen för en stund, lockas bort av andra pyrande klädhögar. Kör fel.

Men så, efter att ha passerat toppen på en sanddyn, ser vi den.

Där nere, i svackan.

Den vita lastbilen.

Vi rullar ner efter att männen vräkt ut det sista från flaket. I sanden ligger ett trettiotal säckar, tonvis med kläder.

Vi öppnar bildörrarna. Kliver fram.

Foto: Magnus Wennman

Den äldre killen presenterar sig som Kevin, 27, och den yngre som Ruben, 19.

– Vi dumpar inte alls, säger Kevin med blicken fäst i marken. Vi letar kläder att ta med hem till våra familjer.

Vi frågar om lastbilen.

– Den fick vi låna… av en vän, säger Ruben.

De påstår att de följt efter en helt annan lastbil hit. Vi undviker att nämna att någon annan lastbil inte synts till, eller ställa frågor om bensinflaskorna i förarhytten.

För vår chaufför medger Kevin och Ruben senare att de fått 200 kronor, för att köra upp kläderna, dumpa och tända på.

Foto: Magnus Wennman

Plaggens färd över jorden har hittills bundits samman av en röd tråd: lägsta möjliga pris. Billigast produktion i Kina, billigast returhantering i Östeuropa, smidigaste tullfria export till Latinamerika.

Och männen framför oss?

De utför det sista steget, till lägsta lön.

– Chilenarna skulle kräva mer. Vi bolivianer är billigast, viskar Kevin.

Nu växer irritationen – de måste snart återlämna lastbilen men kan inte avsluta jobbet med kameror här.

När vi kommer tillbaka ett par timmar senare har lastbilen försvunnit och kläderna bränts.

På marken flämtar en sista falnande låga. Runt den ligger en tom säck som någon märkt cachureo – skräp.

Foto: Magnus Wennman


Den eftermiddagen slingrar vi oss ner för serpentinvägen, till grytan.

Iquiques tullfria område består av slitna gator, kantade av ändlösa lagerhus fulla av hoppressade klädbalar.

Här lastar importörerna av, packar om och skickar vidare. De plagg som inte håller måttet körs i väg i lastbilarna.

Foto: Magnus Wennman

Någon laglig textilåtervinning existerar ännu inte i Alto Hospicio. Trots det anser Edgar Ortega Riquelme, stadens ansvarige för miljöfrågor – tvärtemot alla andra vi möter – att situationen är under kontroll.

– Vi har installerat 220 över­vaknings­kameror och fört samtal med importörerna av textilprodukter för att undersöka möjligheten att bygga en åter­vinnings­anläggning inom två år, säger han.

Shein Chile 02 edit

Klädimportörernas lager ligger på rad. Magasin efter magasin, med loggor från världens största modejättar målade på väggarna: Gap, H&M, Zara, Nike – och Shein.

Aktörerna här har pekats ut som ansvariga för dumpningen. Vi vill höra vad de säger.

Heraldo Ramirez, distributör hos en av de största importörerna, Casa de Ropa, förnekar bestämt:

– Det är inte vi som dumpar. Kanske kunderna, säger han och kastar en blick nerför gatan, där en lastbil med begagnade skor snart ska rulla mot Bolivia.

Foto: Magnus Wennman

Vad gör ni med det som inte går att sälja?

Han rycker på axlarna.

Vi tar några steg in. Luften är tung av damm från textilfibrer.

Värdet av en bal begagnade kläder – med ett par hundra blandade plagg – ligger på ett par tusen kronor. Oanvända e-returer är dyrare, men populära och lättare att sälja.

Längre in pågår sortering av inkomna kläder för hand. Det mesta ska skickas vidare över Sydamerika.

Men kommer vi inte dit.

Foto: Magnus Wennman

– Tyvärr, bara för kunder, säger importören och höjer en hand.

Verksamhetens hjärta ska inte visas upp för journalister.

– Men det är bra business, kan jag lova.

Det gnisslar när gallergrinden dras igen. Vi är inte önskade här. Och kanske finns det heller inte skäl att dröja, när ett helt system måste granskas.


För drygt 20 år sedan tecknade Chile fri­handels­avtal med EU och USA. Det gav landet tillgång till viktiga export­marknader för frukt och vin, men öppnade också dörrarna för inflödet av kläder.

Vi har stött på detta tidigare, när vi granskat textildumpning i Afrika. Mängden begagnade plagg i världen överstiger all efterfrågan. Det gör att det inte är importlandets behov av kläder som styr handeln – utan exportlandets behov av att bli av med dem.

Varje sekund dumpas eller bränns en lastbil med kläder på jorden.

Barbara Pino.

Barbara Pino.

Foto: Universidad Diego Portales

Barbara Pino, mode­professor vid Diego Portales-universitetet i Santiago, ser det som en ny form av kolonialism.

– Vi har inte makten att säga nej. Vi är fast i systemet, säger hon.

FN kräver nu garantier för att bara kläder med marknadsvärde exporteras och att en avgift införs för klädreturer.

Nya lagar som verkligen efterlevs är viktiga, men räcker inte i en värld där kläder blivit geopolitik, enligt Barbara Pino.

– Det här är ett globalt problem. Det krävs förändring på alla nivåer, ända ner till individen som köper ett nytt plagg för att bära på en fest.

Shein Chile 01

Borta i hamnen är kranarna i arbete.

MSC Chulai III, 215 meter lång, har just anlänt från Singapore, fylld med nya klädcontainrar.

Mer mode, som den rika världen tröttnat på. Mer sopor till öknen.


Det har viskats om det. Antytts här och där. Det pågår något annat kriminellt här också.

Något vi snart ska få lära känna närmre.

Våra kläder från Shein är en del av dumpnings­ekonomin – som bygger på en massiv ström av kläder där vissa sorteras bort för att andra ska kunna säljas vidare.

Foto: Magnus Wennman

Men enhörningsjackan, militärklänningen och manfinity-kavajen kommer att undgå att kastas och brännas i världens torraste öken.

Ödet som väntar dem är ett helt annat.

Shein Chile 23

Vågen bryter vid världens ände. Solen försvinner i horisonten.

Västerut, tusen mil av hav. Men vi vänder oss om.

Det finns ett sista kapitel att skriva. En sista hemlighet att belysa.

Österut, på andra sidan de mäktiga Anderna.

Hittills har våra returer färdats:

0 km

Fotnot: Aftonbladet har inför publicering ställt ett antal specifika frågor till Shein som rör granskningen. Shein har valt att svara med ett allmänt uttalande, där man bland annat uppger att företagets affärsmodell innebär mindre materialsvinn och osålda lager:

”Sheins on-demand-modell bygger på realtidsinsikter och produktprestanda. Vi svarar på kundernas efterfrågan med flexibilitet och ser till att endast leverera det kunderna faktiskt vill ha. Modellen innebär att nya produkter testas genom att lanseras i små initiala partier om 100 till 200 artiklar, varpå kundernas feedback utvärderas i realtid, och efterfrågade produkter fylls på igen. Detta minskar ineffektivitet, hjälper oss att minska materialsvinn och säkerställer att vi konsekvent har låga nivåer av osålda lager. Returnerade Shein-märkta produkter genomgår en serie strikta kvalitetskontroller, QC. När de har klarat QC-processen läggs dessa produkter tillbaka i lagret och säljs igen. I Europa återförpackas cirka 90 procent av våra returer och läggs tillbaka i vårt lagersystem för försäljning till kunderna. Shein har också initiativ för att hantera produkter som inte klarar QC.”

 

Aftonbladet har sökt M&A Export Srl utan framgång.

Om Aftonbladet

Bild på Hierta

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se

Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker

Stf ansvarig utgivare: Karin Schmidt, Martin Schori och Magnus Herbertsson

Redaktionschef: Karin Schmidt

Support: Kontakta kundtjänst

AnvändarvillkorPersonuppgiftspolicyCookiepolicyRapportera felNyhetsbrev

Sekretessinställningar

Om Aftonbladet