Aftonbladet

UNIK AI-GRANSKNING

Så låter SD:s propaganda

Del 1

Riks – Sverigedemokraternas megafon

UNIK AI-GRANSKNING

Så låter SD:s propaganda

Del 2

Vad är Riks?

UNIK AI-GRANSKNING

Så låter SD:s propaganda

Del 3

Vad pratar man om på Riks?

UNIK AI-GRANSKNING

Så låter SD:s propaganda

Del 4

”Ord leder till handling”

Vad är Riks?

Den 17 november 2020 publiceras det första klippet från tv-kanalen Riks på Youtube. Sverige­demokraternas kommunikations­chef Joakim Wallerstein berättar i samband med lanseringen att partiets kommunikations­avdelning ”i hög grad” är inblandad i arbetet att hitta berättelser som det är värt att prata om. Tanken är att erbjuda ett snabbare videoformat som är mer under­hållande än långa texter med målet att vara en ”konservativ nyhets­förmedling”.

Men man vill också testa och se vilka format som funkar och som får genomslag. Det är också ytterligare ett exempel på hur man paketerar om partiets politik och sprider det under annan avsändare än sig själv. Ingenstans på kanalens Youtube nämns att Riks avsändare är Sverige­demokraterna. Endast att det är en ”konservativ nyhets­förmedling” från Samtid & Framtid med Dick Erixon som ansvarig utgivare.

Första klippet som publicerades av Riks har titeln ”Villkorligt frigiven begick våldtäkt” och är ett panel­samtal mellan kanalens program­ledare Isabell Eriksson, Rebecka Fallenkvist och Emmie Mikaelsson. Samtals­ämnet i klippet är att en invandrare dömd för våldtäkt mot barn blivit villkorligt frigiven efter sju månader i fängelse, och efter frigivningen inte utvisas.

Rebecka Fallenkvist, då ett av SD:s yngre stjärnskott, förstår inte hur dåvarande justitie­minister kan se sig själv i spegeln. Klippets ämne är ganska typiskt för kanalen. Våldtäkt, invandrare, Morgan Johansson.

Rebecka Fallenqvist, Emmie Mikaelsson och Isabell Eriksson i Riks första youtubeklipp.

Rebecka Fallenqvist, Emmie Mikaelsson och Isabell Eriksson i Riks första youtubeklipp.

Foto: Riks – ”Villkorligt frigiven begick våldtäkt”

I dag finns det lite allt möjligt på kanalen. Ett snabbt klipp på något dags­aktuellt är vanligt. Men här finns också längre klipp, djup­intervjuer, ideologiska samtal och filmade inspelningar av någon av kanalens poddar. Man har live-sändningar, till exempel deras morgon- och kvällsprogram, där youtube­användare kan skriva till program­ledarna under sändning.

Här finns också klipp där aktuella filmer och tv-serier recenseras. Till exempel diskuteras hur vänster­liberalt Hollywood är – ”Har Hollywood förstört ’The last of us’?” är en talande titel där HBO-serien recenseras. Man har även satsningar på humor. I ett klipp står Gert Fylking i sitt kök och lagar ost­gratinerad skink­banan och berättar anekdoter om lavemang för en av Riks programledare.

Gert Fylking gratinerar bananer inlindade i kokt skinka i videon ”Gert Fylkings kök: Påsk, påskmust och hemkört”.

Gert Fylking gratinerar bananer inlindade i kokt skinka i videon ”Gert Fylkings kök: Påsk, påskmust och hemkört”.

Foto: Riks

Hur går det då? Med hjälp av metadata från Youtube kan vi se hur mycket innehåll kanalen producerar.

Från sommarledigheten 2021 ser man en gradvis eskalering i produktionen. Två toppar är tydliga. Första under våren 2022 då mycket är valrelaterat – analyser av opinions­undersökningar och hårda vinklar på politiska utspel. Men också en hel del om kriget i Ukraina. Påsk­upploppen i Linköping, Norrköping, Stockholm och Örebro var också ett av valårets favoritämnen på kanalen.

Sedan ser man en kraftig slutspurt inför valet, som följdes av att kanalen tog semesterledigt några veckor.

Antal timmar video publicerat per vecka sedan lanseringen, Riks youtubekanal.

Antal timmar video publicerat per vecka sedan lanseringen, Riks youtubekanal.

Hur många är det då som tittar på Riks? Exakt hur många unika personer som tittar på de olika klippen finns inte som öppen data. Antalet tittningar har också ökat stadigt sedan starten, med en kulmen vid valet 2022. Därefter är intresset svalare.

Antalet miljoner visningar per månad sedan lanseringen på Riks youtubekanal.

Antalet miljoner visningar per månad sedan lanseringen på Riks youtubekanal.

I dag har kanalen totalt över 100 miljoner tittningar på Youtube. På valdagens morgon 2022 berättar kanalens ansvariga utgivare Dick Erixon att Riks hade 1,2 miljoner unika tittare månaden före valet. I februari i år nådde kanalen 100 000 prenumeranter på Youtube. Det kan jämföras med SVT som i skrivande stund har drygt 97 000 prenumeranter.

Kanalen går framåt och dess innehåll når allt fler svenska väljare. Vad är det för innehåll tittarna möter? Vi har använt världens kraftfullaste AI för att ge oss svaret.

Om Aftonbladet

Bild på Hierta

Text & datajournalistik: Johan Ekman

Design & koncept: Daniel Kozlowski

Videoredigering: Viktoria Hummelstedt

Utveckling: Ulrika Andersson, Vasilios Hatciliamis, Rudolf Hersén, Gustav Utterheim

Redaktionell utvecklingschef: Titti Jersler

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson

Stf ansvarig utgivare: Martin Schori

Support: Kontakta kundtjänst

Användarvillkor ● Personuppgiftspolicy ● Cookiepolicy ● Nyhetsbrev

Sekretessinställningar

Om Aftonbladet